Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 6 september 2010

6 September Fisksoppa Guarda Mar


En utav mina favoritsoppor, som jag har bjudit nära och kära på flera gånger. Och alltid med positiv respons! Egentligen har jag redan gjort den en gång sedan jag började med en ny maträtt varje dag, men det var innan jag gjorde bloggen, och då var det med torsk. Nu har jag gjort soppan med kolja, vilket var precis lika gott, och nu får även ni ta del av denna underbart goda soppa, med det perfekta stinget från cayennepepparn!


ca 4 port.


400g torsk eller kolja

2 gula lökar

1 purjolök

2 vitlöksklyftor

2 fiskbuljongtärningar

1 burk krossade tomater

ca 1 liter vatten

2 krm cayennepeppar

1 tsk salt

2 dl vitt vin

lite smör och olivolja att steka i

aioli till servering


Börja med att skiva löken, som du sen steker i lite olja och smör. Blanda i resten utav ingredienserna förutom fisken. Låt koka upp, och stäng av plattan. Skär fisken i bitar och lägg i den. Låt stå ett par minuter. Servera med en klick aioli och gärna något gott bröd.

2 kommentarer:

  1. Den här testade vi idag fast jag hade även potatis i. Jättegod! :)

    SvaraRadera
  2. kul att höra! tack för att du berättar :)

    SvaraRadera