Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 16 december 2010

16 December Ragnars oxsvanssoppa


Ett tips från en till kollega! Har nämnt för flera olika att jag skulle prova göra oxsvanssoppa, och nästan alla har svarat med samma sak: "åhh mmm det är så himla gott". Och jag måste hålla med att det var verkligen just så, så himla gott. Köttet var så mört och fint, det lossnade nästan själv från benet. Och smaken var perfekt.

Jag vet att det tar väldigt lång tid, men där är ju därför det kallas långkok. Men det är verkligen värt det. Det blir så himla gott när man låter matlagningen ta lite tid. Som idag, grytan har ju skött sig själv, och jag har gjort annat, så hemskt farligt jobbigt är det inte. Så gör nu!!

ca 4 port.

smör att steka i
ca 1 kg oxsvans
1 gul lök
5 vitpepparkorn
1 vitlöksklyfta
1 kryddnejlika
ca 2 msk soya
1 tsk salt
2 lagerblad
1½ liter vatten
2 morötter
1 purjolök
lite nymalen svartpeppar
ca 3 msk vetemjöl

Först och främst, om du har en gjutjärnsgryta, så är det nu du ska plocka fram den. (men det går med en vanlig gryta också)
Börja med att hacka löken. Stek den och köttet i lite smör. Skala vitlöken, skär ett snitt och tryck i kryddnejlikan. Lägg sedan ner vitlöken och resten av ingredienserna, förutom purjolöken och morötterna. Låt stå och puttra i ca 2½ timme. Ta sedan upp köttbitarna och skär bort benen, lägg sedan tillbaka köttet. Skär morötterna och purjon (bara det vita) och lägg ner det i grytan. Låt puttra i ytterliggare ½ timme. Red av med lite mjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar