Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 februari 2011

12 Februari Blogg fest: Grodlår

Cuisses de grenouilles. Grodlår. Hm, första låter bättre! Lite läskigt att dom verkligen ser ut som grodor.. benen spretar precis som om grodan vill hoppa iväg från tallriken.. Men jag måste ändå säga att det var väldigt gott! Har hört folk beskriva smaken som kyckling, och jag måste instämma. Men det var lite saftigare än kyckling, nästan lite godare än kyckling!
Jag har ju provat flera andra delikatesser som hummer, sniglar, ostron.. och faktiskt, så var det bara grodan som gjorde sig värd namnet delikatess. Om du frågar mig.
För det var faktiskt väldigt gott! Som små kycklingvingar nästan. Mina gäster åt också med god aptit!

Enkelt var det det att tillaga dom också, det var bara att steka charlottenlök i smör, i ca 5 minuter på låg värme. Sen i med mycket smör, ca 25 g, grodlåren. Salt, peppar och timjan. Stek i ca 15 minuter på hög värme.

Små grodorna, små grodorna, är lustiga att se..

1 kommentar:

  1. Mattips igen!

    Sinkadus, lööövely gött!

    Ingredienser
    600 g fläskfilé
    1 msk smör
    1,5 st salt, (1 tsk + 0,5 tsk)
    2 krm svartpeppar, nymald
    150 g champinjoner
    5 st tomater
    150 g skinka, rökt
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 msk maizena majsstärkelse
    2 msk senap, grovkornig
    1 st vitlöksklyfta
    1,5 dl ost, riven

    Tillbehör:
    ris
    blandad sallad

    Tillagning
    1. Sätt ugnen på 225°. Putsa fläskfilén och skär i ca 2 cm breda bitar. Bryn dem i smöret ca 2 min per sida. Krydda med 1 tsk salt och peppar.
    2. Ansa och skiva champinjonerna. Stek dem hastigt efter köttet i stekpannan.
    3. Skiva tomaterna och täck en ugnssäker forms kanter och botten med dem. Lägg kött och svamp i formen.
    4. Tärna skinkan. Lägg skinkan i stekpannan och häll på grädden blandad med majsstärkelse. Smaksätt med 1/2 tsk salt, senap och pressad vitlök. Häll såsen över fläskfilén och strö över osten.
    5. Tillaga mitt i ugnen ca 20 min. Servera gratängen med ris och sallad.

    SvaraRadera