Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 4 mars 2011

4 Mars Bouillabaisse

Grymt gott! Perfekt fredagsmiddag med trevligt sällskap! Annars har jag serverat liknande soppor med aioli. Det var helt okej med creme fraiche med vitlök, men jag skulle nog rekommendera att istället ta aioli.. Tack för tipset Marika!

ca. 4 port
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
8-10 musslor med skal
600 g fiskfilé av blandade sorter
smör


1 burk krossade tomater, 400 g
1 dl torrt vitt vin
8 dl vatten
4 msk konc fiskfond
1 tsk timjan
1 pkt saffran, 0,5 g
100 g skalade räkor (250 g räkor med skal)
2 msk hackad persilja
1 dl crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta

Skala och hacka löken och vitlöken. Borsta musslorna väl och ta bort skägget. Skölj dem noga och släng musslor som inte stänger sig när man knackar på skalet. Dela fisken i bitar. Fräs lök och vitlök i smör i en stor gryta. Tillsätt tomater, vin, vatten, fond, timjan och saffran. Låt det koka upp. Lägg i musslorna och låt dem koka ca 5 min. Lägg i fisken och sjud ytterligare 3-4 min. Tillsätt räkor och persilja. Servera soppan med bröd och en klick crème fraiche smaksatt med vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar