Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 3 juli 2012

Morotshalwa

Efterrätten som jag serverade på min indiska bloggfest! Ett recept från boken Efterlängtade efterrätter av Charlotta Malhotra. Verkligen ett annorlunda recept, men gott var det! I receptet står det att man ska servera med yoghurtglass, men jag hittade inte det i affären och hade inte tid att göra hemmagjord, så jag serverade med vanlig vaniljglass istället och det funkade bra tycker jag.

ca 4

½ dl cashewnötter
½ dl russin
2 msk matolja
4 dl grovrivna morötter
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 tsk malen kardemumma

Bryn cashewnötter och russin i hälften av matoljan tills de fått lite färg. Ta upp och lägg i en skål. Fräs morötterna i resten av oljan på svag värme. Tillsätt vispgrädde, strösocker och kardemumma. Låt blandningen sjuda i cirka 10 minuter och blanda ner russinen och cashewnötterna. Servera gärna med yoghurtglass.

2 kommentarer:

  1. Vilken annorlunda och spännande efterrrätt!

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. verkligen! låter skumt med rårivna morätter tycker jag! men stekta så de blir mjuka och med socker och kardemumma var de faktiskt gott! man har ju morötter i morotskaka också iofs! testa gärna, det var lätt att göra!

    SvaraRadera