Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 22 augusti 2012

Vit chokladcheesecake med oliver

Ett recept ur min fina bok Himla gott med choklad och kladdkakor av Lotta Bäckström. Serverade denna som Amerikansk rätt på min 100.000 bloggfest. Blev lite osäker när det skulle vara oliver i botten, kunde ju lika gärna ha blivit en flopp. Ibland tycker jag att man "moderniserar" gamla klassiska recept helt i onödan. Men denna gången hade jag fel. det var verkligen gott! Alla mina gäster tyckte detsamma, sältan mot det söta var en supergod kombination!


ca 8-10 personer.

1 ½ dl kalamataoliver
75 g smör
12 digestivekex
2 gelatinblad
150 g vit choklad
4 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost

Kärna ur oliverna och lägg dem i en ugnssäker form. Rosta oliverna i 175 grader mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt dem kallna. Smält smöret. Krossa kexen i en matberedare och tillsätt smöret. Rör i oliverna och mixa några sekunder till. Tryck ut degen i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Smält chokladen försiktigt på låg värme med ½ dl av vispgrädden. Ta kastrullen åt sidan, ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i chokladen.  Vispa resten av grädden fluffig. Häll över chokladen i en bunke och rör ner färskosten. Vänd sedan ner grädden. Häll smeten i formen och låt stå kallt ca 4 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar