Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 16 oktober 2012

Kimberleys foccacia bröd

Blev bjuden på detta brödet när jag var på min väns möhippa. Har testat flera olika foccaciavarianter, och detta är helt klart bäst! Va bara tvungen att be om receptet! Vad jag förstått så ska man inte snåla med oljan. Ringla över rikligt med olja innan du sätter in det i ugnen.Hade även lite soltorkade tomater i olja hemma, så slängde på några sånna också, vilket inte var helt fel det heller!
Gör detta nu, det är så himla gott! Perfekt till maten eller som tilltugg till fördrinken..
Själv tyckte jag att det va så gott, så jag råkade äta mig mätt på det istället för middag idag! Då kanske du får någon hum om hur gott det är! :)






Grundrecept 2 bröd

25 g färsk jäst3 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl
kalamata oliver
ev. soltorkade tomater

olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Vispa ut jästen i en bunke med vatten, honung, flingsalt och olivolja. Tillsätt lite mjöl i taget, arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Häll upp degen på ett mjölat bakbord, dela i två bitar, knåda och forma till två bollar.Platta ut tills de är cirka 1½ cm tjocka. Jäs till dubbel storlek på en oljad plåt med lite flingsalt i bottnen i cirka 30 minuter. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål. Ringla över rikligt med olivolja, strö över flingsalt och kalamata oliver. Grädda bröden gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar