Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 8 oktober 2012

Lines grekiska festbröd

Sådär ja, nu har jag testat alla recepten som min vän Line gav mig i en fin liten receptbok för ett tag sedan.
Hon fick mig till och med att baka bröd, vilket jag annars inte är så värst förtjust i. Men jag ville ju testa alla recepten hon gav mig. Sen måste jag nog ändå säga att det är ju väldigt gott med hemmabakat bröd!



2 st.

5 dl mjölk (eller vatten)
50 g jäst
½ dl olivolja
2 tsk salt
2 tsk flytande honung
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smulad fetaost
5 st grovhackade soltorkade tomater i olja

Pensling:
Vatten


Sätt ugnen på 250grader. Värm vätskan till 37 grader, smula jästen i en skål, häll över vätskan, rör. Tillsätt olja, salt, honung och det mesta av mjölet. Rör kraftigt och jäs under duk i 45 minuter. Ta upp degen på mjölat bord. Dela den i 2 bitar, kavla ut som pizza bottnar. Strö över ost och tomater, rulla ihop och forma som en krans. Jäs på plåt 20 minuter. Pensla med vatten. Grädda i nedre delen av ugnen i 250 grader ca 5 minuter. Sänk värmen till 200 grader och grädda färdigt i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar