Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 2 december 2012

Rysk Smördegskola

Ett recept ur Kladdiga Kakor av Claes Karlsson. Är egentligen inte helt hundra på om detta är ett ryskt recept egentligen, men min kompis mamma som kommer ifrån Ryssland brukar tydligen göra dom här. Tänkte då att jag kan lika gärna passa på att testa dom när jag ändå ska ha rysk bloggfest! Hur som helst så tyckte mina gäster att det var jättegott. Själv var jag inte så överdrivet förtjust, men det gick ju att äta.



ca 10 bitar

1 upptinat smördegsark (200g)
2 msk florsocker
1 burk kondenserad mjöl (ca 400g)
mjölkchokladkaka till garnering

Sätt ugnen på 225 grader. Kavla smördegsarket tunt. Lägg smördegsbottnen på en låt med bakplåtspapper. Pudra över florsocker, nagga därefter flitigt med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter. Ta ut och låt svalna. Sjud konserven med kondenserad mjölk (utan att öppna burken) 4 timmar i en kastrull, var noga med att täcka burken helt med vatten samt använda lock. Fyll eventuellt på med mer vatten under kokningen om det behövs. spola burken i kallt vatten, öppna och fördela innehållet över smördegen. Hyvla över lite mjölkchoklad med en potatisskalare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar