Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 21 januari 2014

Vårrullar

En liten komisk sak är att det inte var allt för länge sedan som jag insåg att det faktiskt heter våRrullar. Jag har alltid sagt VÅrullar, tills jag hörde att det heter Springrolls på engelska.. Ahaaaa!! VÅR-Rullar som i årstiden vår... Aja, man lär sig något nytt varje dag.. haha

För övrigt så fick jag en massa ark för att kunna göra mina egna våRrullar här hemma.. hon köpte dom när hon var i Vietnam för ungefär 3 år sedan... kanske börjar bli dags att jag testar dom nu?

Hur som helst så var det busenkelt att göra! Och väldigt gott! När det blir en kinesisk bloggfest så tänker jag se till att bjuda på hemmagjorda vårrullar.Det enda var att jag i efterhand insåg att det nog hade varit gott att ha mer grönsaker i.. då ska jag testa ha i rivna morötter och kinesisk groddar. Och kanske lite stekt pak choi!



500 g köttfärs
1 hackad gul lök
1-2 msk kalvfond

efter smak:
salt
peppar
chili
soja

Stek köttfärsen och den hackade löken i en stekpanna. Blanda i fonden och smaka av med salt, peppar, chili och soja. Ta ett ark, doppa i vatten och lägg på en tallrik. Lägg en klick köttfärs i mitten och rulla ihop. Rulla sedan in rullen i ett extra ark för att det ska hålla ihop. Fritera sedan i ca 1 minut. Servera med kokt ris, soja och sweetchilisås.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar