Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 11 februari 2014

Annas kokoskyckling från Kenya

Fick detta receptet av en kompis för ett tag sedan. hade råkat glömma bort det, men så såg jag att jag hade sparat länken på mobilen. Idag åt jag i alla fall det med min älskling, han sa "det här den godaste kycklingcurry rätten jag nånsin har ätit". Det kallar jag bra betyg! Jag var nog lite svårare att imponera på, men håller absolut med om att det var gott. Hur som helst så tog jag kyckling filéer i bitar istället för klubbor, mest bara för att jag råkade ha det hemma. Men du gör som du känner för!






ca 4 port.

1 st kyckling, delad i 4 delar eller 4 kycklingklubbor
olja till stekning
1 st hackad gul lök
1 st röd spansk pepparfrukt, ansad och strimlad
2 st hackade vitlöksklyftor
1 tsk ingefära
1 tsk curry
1 tsk salt
1 tsk socker
rivet skal av 1/2 citron
2 msk tomatpuré
1 st hönsbuljongtärning
1 burk kokosmjölk, 165 ml
ev. lite vatten
kokosflingor


Hetta upp olja i en stekgryta. Lägg i lök, pepparfrukt, vitlök och kryddor. Rör om och fräs några minuter. Lägg i kycklingen och bryn den runt om ca 5 minuter. Tillsätt citronskal, tomatpuré, buljongtärning och kokosmjölk. Lägg lock på grytan och bräsera 25-30 minuter. Strö lite kokos på kycklingen. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar